Utstillingen åpner 9. september under MINIfestivalen. Det er også mulig å se utstillingen 10. september
Åpningstid: 12 - 17 lørdag og søndag
Gamle tekstiler – Ny sjoddi
Til utstillingen på Søndre Gren viser Anne Karin Jortveit arbeider med utgangspunkt i håndlaget sjoddi. Hun vektlegger gjerne i sine prosjekter empatiske og ydmyke handlinger og materielle grep som løfter noen fliker av det komplekse og eksistensielle forholdet og samspillet mellom mennesker og natur.
Det siste året har hun arbeidet med hvordan det tekstile restproduktet sjoddi kan bidra til å reflektere over skjøre forbindelser – i en miljømessig og sosial forstand.
Sjoddi betyr opprinnelig noe av lav kvalitet. Sjoddi lages av filler og utrangerte tekstiler som rives i stykker maskinelt. Det har vært brukt som fyll til møbler og madrasser, og man har vevd enkle stoffer til for eksempel pledd, tepper og uniformer. Mange var tidligere skeptiske til å bruke sjoddi fordi man var redd for at tekstilene opprinnelig hadde tilhørt døde mennesker, eller at det kunne være overførbar smitte gjemt i fibrene.
I sin sjoddi-utforskning har Jortveit brukt garn, strikk og ulike fiberrester som er kardet til flak, spunnet, vevd, skulpturert og brukt i en minimal tekst. Når hun karder sjoddien manuelt blir fibermassen ganske grovkornet og røff, noe som også blir med inn i spinningen og vevingen.
Til Søndre Gren har hun fått bruke tekstiler fra gården til Kristin Lindberg og inkluderer et nytt arbeid i utstillingen i form av håndspunnede tråder.
I det såkalt lave tekstilproduktet sjoddi har Anne Karin Jortveit funnet kimen til en verdighet og stille styrke, og som i arbeidene både henter inn folkelige forestillinger om menneskets plass i kosmos, og ser i retning av den framtiden vi ennå ikke klarer å ta inn over oss. De er båret fram av ønsket om å være del av en kollektiv samtale når verden oppleves som voldsom, fragmentert og uoversiktlig, og hvor naturen stadig er den tapende part.
Tekstarbeidet «Futurum» består av ordet NÅR. Ordet peker mot noe som kanskje ennå ikke har funnet sted. Det er som en strukturell og semantisk ansats i spennet mellom en konstatering og et spørsmål. «Når» kan handle om noe forventningsfullt, men kan også etterfølges av spenning og uro. I objektet «Ballast (å være veifarende)» befinner tekstilene seg mellom stillstand og flyt, mellom det å ha kontroll og faren for oppløsning. Mens det vevde arbeidet «Korsveier (i håndkleet på veggen, i vevens vertikale og horisontale møtepunkter)» bruker en enkel korsform som et bilde på veikrysset, på de mange valgene i livet mellom tro og tvil. Inspirasjonen er hentet folkekunsten hvor eksistensielle spørsmål gjerne reflekteres i tekstiler fra hverdagslivet.
Anne Karin Jortveit (1964) er utdannet ved Statens kunstakademi, Universitetet i Oslo, Høgskolen i Oslo og Akershus og Exeter College of Art and Design. Hun er opprinnelig fra Kristiansand og bor i Ås. Hun arbeider både i Ås og Oslo.
Takk til Nordisk Kunstnarsenter Dale for kunstneroppholdet vinteren 2023 hvor sjoddi-utforskningen startet,
og til Ingrid Aarvik Berge, som kuraterte «.. sender våre hylstre tilbake til elementene» for Hovedøya Kunstsal, og som inviterte sjoddiarbeidene inn i denne gruppeutstillingen.
Comments